Hae
Fundamental

Psykologian alan hackathonin voitto!

Kilpailin viime viikonloppuna kolmehenkisen tiimini kanssa Suomessa toista kertaa järjestetyssä psykologian alan hackathonissa, Psyhackissa. Tehtävänämme oli viikonlopun aikana tuottaa kokreettinen ratkaisu yliopistoikäisten terveellisten elämäntapojen ylläpitämisen tukemiseen. Haaste tuntui monella tapaa ajankohtaiselta – eikä vain yliopistoikäisten keskuudessa. Siksi lähdimme pohtimaan miten yliopistoaikana kyettäisiin tukemaan sellaisten kestävien elämäntapojen rakentamista, jotka kulkisivat ihmisen mukana elämänvaiheesta riippumatta.

Suomessa viime vuosina tehtyjen tutkimusten mukaan yliopisto-opiskelijoiden yleiset terveydelliset oireet ja psyykkiset oireet ovat lisääntyneet vuosien 2000 ja 2016 välillä. Muun muassa kolmasosa opiskelijoista kokee runsaasti stressiä ja opiskelijamiehistä hieman yli kolmasosa ja naisista noin viidesosa on ylipainoisia. Lisäksi opiskelijoista valtaosa istuu yli kahdeksan tuntia päivässä (mediaani 10,75 tuntia). Työelämään siirryttäessä istumisen määrä lisääntyy suurella osalla ihmisistä siten, että 60% valveillaoloajasta vietetään joko istuen tai maaten!

ELÄMÄNVAIHEET VAIKUTTAVAT USEIN ELÄMÄNTAPOIHIN

Ainakin omalla kohdallani jokainen elämänvaihe on tuntunut sisältävän omat haasteensa terveellisten elämäntapojen noudattamisen osalta. Yliopistoaikoina kilpaurheilin, jonka koin siinä elämänvaiheessa helpoksi ajankäytön osalta. Opinnot, työt ja treenit pystyi sovittamaan hyvin yhteen suhteellisten vapaiden aikataulujen ansiosta. Kuitenkin opiskelijan taloudellinen tilanne asetti omat rajansa joillekin ruokavalinnoille. Toisaalta tein suuren osan ruoasta itse, joka oli paitsi edullista myös helpotti tietynlaisista ruokavalinnoista kiinnipitämisessä.

Valmistumisessa ja työelämään siirtymisessä minulle itselleni oli aikanaan suurin sopeutumisen paikka vähentyneeseen vapaa-aikaan ja oman ajankäytön määrittämisen vapauden menettämiseen. Tällä alkoi hiljaa hiipien olla vaikutusta elämäntapojeni heikkenemiseen: omien eväiden sijasta siirryin noutamaan lounaani lounasravintoloista (joka tuli myös huomattavasti aiempaa kalliimmaksi!), jouduin puntaroimaan yhä useammin antaako keholle lepoa ajoittain pitkienkin työpäivien päätteeksi vai suunnatako treenille tilanteesta riippumatta. Myös arkiliikuntani koki dramaattisen laskun: yliopistokaupungissa olin liikkunut jalan tai pyörällä joka paikkaan ja yhtäkkiä suuri osa päivistäni kului istumatyötä tehden. Ensimmäistä kertaa elämässäni aloin kärsimään ajoittaisista selkäkivuista ja jo ensimmäisen työvuoden aikana selän liikkuvuuteni heikkeni selkeästi.

TERVEELLISTEN ELÄMÄNTAPOJEN YLLÄPITÄMINEN VAATII MÄÄRÄTIETOISTA TYÖTÄ

Kun aloin huomaamaan elämäntavoissani tapahtuneita muutoksia, pyrin määrätietoisesti vaikuttamaan näihin joko poistamalla haitalliset tekijät tai vähentämällä niiden vaikutusta. Ostin työhuoneeseeni jumppapallon, joka itseasiassa sekä poisti selkäkivut että edisti keskittymistäni! Sittemmin työtiloihin tuli sähköpöydät ja periaatteeni on ollut pitää pöytä ylhäällä aina töitä tehdessä, koska istumista tulee muuten päivän aikana paljon. Noutolounaista luopuminen on ollut suurin haasteeni, mutta toisaalta näiden osalta olen alusta asti pyrkinyt tekemään suhteellisen järkeviä valintoja. Liikunnassa olen pyrkinyt panostamaan laatuun sekä tasapainottamaan kuormittavia ja palauttavia liikuntalajeja. Liikuntakertani ovat silti huomattavasti vähäisempiä yliopistovuosien kilpaurheiluaikoihin verraten. Myös urheilukello, joka seuraa muun muassa unenlaatuani, stressitasojani, leposyketasojani että päivittäisiä askeliani on auttanut itseäni seuraamaan oman hyvinvointini tilaa ja tarjonnut vahvistusta omille havainnoilleni.

VOITTAVA IDEA TERVEYDEN EDISTÄMISEKSI

Ymmärrettäen terveelliset elämäntavat eivät toteudu itsestään, vaan vaativat tietoista toimintaa ja halua sekä mahdollisuutta priorisoida terveyttä edistävät teot arjessa korkealle. Pyrimme ottamaan tämän huomioon haastekilpailun ratkaisua pohtiessamme ja päädyimme lopulta integroimaan terveysteot ja näihin sidotut yksilön omiin arvoihin istuvat, sekä henkilöä itseään motivoivat tavoitteet yhdeksi vapaavalintaiseksi opintokokonaisuudeksi. Kokonaisuuden toteutuksen sidoimme puhelinapplikaatioon, joka tukee omien tavoitteiden seurantaa ja itsehavainnoinnin kehittymistä hyvinvoinnin ylläpitämisen osalta. Tällä ratkaisulla saavutimme haastekilpailun jaetun voiton ja saamme pienen apurahan, jonka turvin jatkokehittää ideaamme!

Mielestäni tämänkaltainen haastekilpailu osoittaa hyvin, että psykologinen tietotaito tarjoaa keinoja monenlaisten asioiden ratkaisemiseen, mutta toisaalta myös psykologian ala tarvitsee poikkitieteellistä osaamista, jotta teoriat taipuvat käytäntöön.

 

Oletko huomannut omassa elämässäsi, että elämänvaiheet vaikuttaisivat siihen miten terveellisiin elämäntapoihin pystyy satsaamaan? Tai kehittänyt itsellesi hyviä tapoja ylläpitää terveellisiä elämäntapoja tilanteista riippumatta? 🙂

– Linda –

Yksi kommentti

  1. Tinde kirjoitti:

    Koska tulee uutta postausta? Terv malttamaton 😅😂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *