Hae
Fundamental

Häät ulkomailla: ohjelma ja tarjoilut

Vietimme häät ulkomailla viime lokakuussa. Viime viikonloppuna oli Love me do – häätapahtumaa Helsingin kaapelitehtaalla, jonka yhteydessä meidänkin häämme kuvannut Petri Mast valittiin jo neljännen kerran vuoden hääkuvaajaksi! Saimme häneltä kuvat omista häistämme viime vuoden lopulla ja kotiuduimme itseasiassa juuri eilen häämatkaltamme. Ajattelinkin, että nyt ajoitus olisi lähes täydellinen palata vielä hetkeksi häidemme ohjelmaan ja tarjontaan, josta on pyydetty erillistä postausta.

Meidän häät ulkomailla vietettiin Espanjassa, Barcelonan kupeessa Torresin viinitilalle kuuluvalla Mas Rabell -ravintolalla. Paikka valikoitui siksi, että toinen vanhemmistani asui häiden aikaan Barcelonassa ja viinimatkailu on ollut puolisoni perheen kautta yhteinen harrastuksemme jo useamman vuoden. Torresin viinitilalla saimme siis yhdistettyä jotain meidän kummankin elämänhistoriasta kertovaa.

Häitä ehdittiin suunnitella runsaat vuoden päivät, jonka aikana lensin kaksi kertaa hääpaikalle: kerran yhdessä puolisoni ja ystäviemme kanssa maistelemaan läpi ja valitsemaan lopullisen menun ja toisen kerran lensin itsekseni hääpaikan järjestelmälle Bridal Day -messuille ottamaan tarkemmin selvää heidän yhteistyökumppaneistaan mahdollisesti haluamiemme lisäpalveluiden osalta. Lopulta ainoat ulkopuoliset palvelut, jotka häitämme varten ostimme olivat dj ja floristi. Kaikki muu tuli valmiina hääpaikan puolesta tai teimme sen itse. Olen yhä sitä mieltä, että kun paikka itsessään on kaunis, niin koristeiden osalta vähemmän on enemmän – moni etukäteen hankkimani asia jäi täysin käyttämättä.

Vaikka häät ulkomailla saattavat kuulostaa hurjan hulppeilta ja kalliilta, niin kohdallamme saimme kaiken samaan budjettiin mitä olimme varautuneet maksamaan Suomessa. Lento- ja majoituskuluja en toki tähän laske, sillä lomakuluja tulee muutoinkin. 🙂 Myös sormukseni ostin noin vuosi ennen häitä matkaltamme Abu Dhabiin ja sain sen huomattavasti edullisemmin kuin sormuksen vastaavilla karaateilla Suomesta. Suosittelenkin ottamaan rohkeasti eri vaihtoehdoista selvää (luotettavista lähteistä) ja hakemaan tietoa eri mahdollisuuksista, ennen kuin luopuu unelmistaan häiden suhteen!

Ohjelma – jotain omaa, jotain lainattua

Hääohjelmamme mukaili suurelta osin sellaisia hääperinteitä ja -ohjelmanumeroita, joihin Suomessa lienee useimmiten häissä törmättävän. Meillä oli itse tehty hääbingo, jonka kohtien etsimiseen meni yllättävän paljon aikaa! Suurin osa netistä valmiiksi löytyvien bingopohjien rastikohdista ei sellaisenaan miellyttänyt meitä, joten yhdistelimme kohtia useammista bingopohjista.

Varsinaisiin ohjelmanumeroihin olimme etukäteen toivoneet perinteisimmistä vaihtoehdoista vain morsiamen ryöstön ja olin esimerkiksi kieltänyt kenkäleikin kokonaan. Siinä ei ole mitään vikaa, mutta meille oli tärkeää, että ohjelmanumeroissa pyrittäisiin aktivoimaan mahdollisimman suurta osaa vieraista – ei niin, että vain morsiuspari tekisi jotain. Morsiamen ryöstö onnistui mielestäni tässä todella hyvin ja sulhaselta vaadittiinkin juhlajoukkojen apuja, jotta kaikista rasteista selvittiin.

Suurempien ohjelmanumeroiden ohella olimme järjestäneet ympäristöön erilaisia pienempiä tehtäviä tai virikkeitä vieraille. Esimerkiksi photoboothin lisäksi olimme hankkineet kertakäyttökameroita, jotka sijoittelimme eri puolille juhlatilaa erilaisin tehtävänannoin, kuten ”ottakaa ryhmäkuva” ja ”ikuista unohtumaton hetki”. Tämä vinkki tuli hääkuvaajaltamme.

Lisäksi herkkubuffetiin (johon muuten raahasimme n. 10kg karkkia Suomesta!) pyysimme maksuksi herkuista avioliittoneuvoja.

Halusimme sekoittaa päiväämme ripauksen espanjalaisia tapoja ja kuulin ystävältämme, että osassa Espanjaa kakku leikataan miekalla. Niinpä isäni tilasi meille lahjaksi paikallisen ”häämiekan” kaiverruksella kakunleikkuuta varten. Miekka maksoi 36 euroa, eli kalliista hankinnasta ei tämänkään kohdalla ollut kyse. Lisäksi miekasta sai aivan ihanan, pysyvän muiston!

Yksi tärkeä osa juhlapäiväämme oli vieraidemme järjestämät musiikkiesitykset. Tällaiset aineettomat lahjat nousevat mielestäni hääjuhlissa aivaan erityiseen omaan arvoonsa.

Tarjoilut – tapasta ja viiniä

Espanjassa kun olimme nautittiin cockatil -tunnilla sekä yöpalaksi erilaisia tapaksia. Ruokailun valitsimme toteutettavaksi pöytiin tarjoiluna, sillä mielestäni siinä on oma erityisen juhlava tunnelmansa. Ruoat keräsivät hurjasti kehuja ja hääpaikan keittiön luomuksista vastasikin Torresin perheenjäsenten edustustehtävissä pitkään työskennellyt kokki. Suomen ja Espanjan välisen kulttuurieron huomasi juhlapäivän aikana mielestäni selkeimmin juuri tarjoiluissa. Henkilökuntaa oli huomattava määrä ja he pitivät läpi illan huolta, että kaikille riitti ruokaa ja juomaa.

Tarjosimme häissämme vieraille myös kaikki juomat koko illan, mutta olimme rajanneet vahvat alkoholit valikoimista pois. Suomesta olimme kuitenkin tuoneet mukanamme jokusen piilopullon, joita kaasot ja bestmanit piilottivat vieraita varten ympäri juhla-aluetta. Lisäksi meillä oli pieni sikaribaari illan bileitä varten.

Tällaisin eväin saimme järjestettyä toivomamme kaltaiset – rennot ja ikimuistoiset juhlat.

Kun omat häät ovat jo takanapäin ja ymmärtää kuinka suuri aika ja vaiva menee vain yhden päivän valmisteluun, huomaa suhtautuvansa myös aivan erilaisella herkkyydellä ja arvostuksella kaikkien läheisten häihin. Odotankin innolla jo kuluvan vuoden häitä ja sitä, että näen millaisin valinnoin kukin hääpari muodostaa hääpäivästään juuri omannäköisensä.

Minkälaiset hääohjelmanumerot tai tarjottavat ovat jääneet sinulle erityisesti mieleen?

Kaikki postauksen kuvat Petri Mast Photography.

Hääpaikka Mas Rabell.

Lue lisää häistämme aikaisemmista postauksistani.

Tietoinen syöminen dieettien sijaan

Kuinka tuttua sinulle on tietoinen syöminen? Jos esimerkiksi mietit kolmea viimeisintä ateriaasi, kuinka hyvin kykenet palauttamaan mieleesi missä söit ja mitä söit? Kuinka tarkasti muistat, miltä ruoka maistui, kuinka kuumaa tai kylmää se oli ja miltä ruoka tuoksui?

Me kaikki syömme päivittäin. Moni päivittelee kuitenkin juuri vuodenalkajaisiksi syömisiään.

Edeltävät kysymykset eivät tarjoa aukotonta analyysiä siitä, kuinka tietoinen syöminen toteutuu kohdallasi, mutta ohjaavat hyvin pohtimaan voisiko tietoinen syöminen tiukkojen dieettien sijaan tukea vuoden alussa käynnistyneitä elämäntapamuutoksia.

Yhä useampi meistä nimittäin toteuttaa syömistä ikään kuin oheistoimintona – jonkin muun tekemisen lomassa. On vaikea rakentaa pitkäkestoista ja pysyvää muutosta tiedostomattoman varaan. Tutkimuksetkin osoittavat, että tiukoilla dieeteillä on usein päinvastainen vaikutus haluttuun nähden – pitkällä aikavälillä ne lihottavat.

tietoinen syöminen on taito, jota voi harjoitella

Tietoinen syöminen on taito, jonka harjoittaminen edistää tietoisuutta syömiseen liittyvistä ajatuksista ja tunteista. Se auttaa tekemään tasapainoisia, terveyttä tukevia valintoja ruokailun suhteen. Tietoinen syöminen edistää tietoisuutta nälän ja kylläisyyden tunteista, jonka myötä opimme paremmin syömään sopivissa määrin. Tietoinen syöminen auttaa muuttamaan haitallista syömiskäyttäytymistä ja suhtautumaan syömiseen liittyviin negatiivisiin tunteisiin hyväksyvästi ilman kontrollin tai vastatoimien tarvetta.

Me kaikki tunnesyömme joskus. Kuitenkin vain osalle tästä muodostuu ongelma.

Esimerkiksi marraskuussa kohtasin suuren surun ja saavuin yksin kotiimme suru-uutisen jälkeen. Astelin kuin automaatiosta keittiöön, tein itselleni juustovoileivät ja hautauduin sänkyymme peiton alle itkemään. Sillä hetkellä ne juustoleivät olivat minulle täynnä lohtua. Kun sain leivät syötyä, marssin keittiöön ja valmistin juustovoileipiä koko jäljellä olevan leipäpussillisen. Kyyneleeni tuntuivat katoavan samaa tahtia leipien kanssa. Jollekin tuo leipäpussillinen voi edustaa täysin holtitonta syömiskäyttäytymistä. Minulle se kertoi kohtaamani surun poikkeuksellisesta suuruudesta. Seuraavana päivänä surutyöni jatkui muilla keinoin ja tänään sekä suruni että syömäni leipäpussillinen ovat kevyitä kantaa.

Tietoinen syöminen on tietoisuutta siitä, mihin nälkään syö

Marraskuinen kohtaamiseni juustovoileipien kanssa on esimerkki sydämen nälästä: nälän lajista, jota ohjaavat tunteet ja muistot. Tällaisia nälän eri lajeja on kuvattu seitsemän erilaista. Saatamme syödä esimerkiksi silmien tai nelän nälkään, siis tuoksujen ja ruoan ulkonäön ohjaamina. Suun näläksi sanotaan syömistä, jota ohjaavat makutottumukset. Mielen nälkä sen sijaan on ajatusten taas syömistä, sääntöjen ja ohjeiden ohjaamaa. Todellisesta ruoan tarpeesta viestittävät vatsan ja solujen nälkä. Ruoan puutteessa vatsa alkaa kouria ja murista, toisaalta vatsan nälkä myös tuottaa kylläisyyden tunteen, mutta voi johtaa ylentäytettynä ähkyyn. Jos ei solujen nälkä tule vastatuksi viestii se itsestään esimerkiksi päänsärkynä, heikotuksena, janona ja ärtymyksenä.

Nälän eri lajien ymmärtäminen voi ohjata pohtimaan vaihtoehtoisia keinoja niiden kohtaamiseen. Kuitenkaan ei ole väärin syödä toisinaan mihin tahansa nälkään tietoisesti. Marraskuiseen esimerkkitapaukseeni palatakseni, koin tuolloin, että suruni oli alkuun liian suuri jaettavaksi, mutta sydämen nälkään syöminen avasi minulle tien muunkin lohdun vastaanottamiselle seuraavina päivinä.

Mistä aloittaa tietoinen syöminen?

Tietoista syömistä voi harjoittaa itsessään tai sen voi ottaa osaksi muuta elämäntapamuutosta. Suosittelen aloittamaan siitä, että pyrit pohtimaan miten eri nälän lajit näyttäytyvät sinun syömisessäsi. Sen jälkeen voit seuraavilla aterioillasi pyrkiä tekemään seuraavia muutoksia:

Rauhoita ruokailusi

Pyri järjestämään itsellesi päivässä ainakin yksi ruokailuhetki, jolloin keskityt vain syömiseen. Aloita ruokailu tarkastelemalla sitä, kuinka nälkäinen olet. Käytä asteikkoa 0-10 arviointiin.

 

Hidasta tahtia

Pyri syömään tuolloin hieman tavallista hitaammin, jotta sinulle jää aikaa huomioida se, mitä teet. Ruokailun rauhoittaminen ja hidastaminen (mm. ruaon rauhassa pureksiminen), myös tukee ruoansulatusta!

 

Syö kaikilla aisteillasi

Pyri keskittymään ruoan maun lisäksi siihen, miltä ruoka näyttää, tuntuu ja tuoksuu. Pyri keskittymään mahdollisimman kokonaisvaltaisesti kaikilla aisteilla syömiseen – jos huomiosi lähtee karkailemaan, voit keskittyä erityisesti johonkin aisteista. Havainnoida tarkemmin miltä ruoka näyttää, millaisia värejä, pintoja, ehkä kuvioitakin, ruoasta löytyy.

 

Lopeta kylläisyyteen

Kun syöt hitaammin ja tietoisemmin pystyt myös paremmin tunnistamaan, koska olet kylläinen. Lopeta ruokailu rauhallisesti kylläisyyden tunteen saavutettuasi. Arvioi uudestaan asteikolla 0-10, kuinka kylläinen olet eri nälän lajit huomioiden.

 

Mikäli innostuit tietoisen syömisen harjoittelemisesta löytyy lisätietoja ja harjoitteita muun muassa seuraavilta sivustoilta:

Oivamieli

mielenterveystalo

 

Hyviä, oivaltavia hetkiä ruokapöydän äärellä! 🙂